Základné kroky k prevencii starnutia

07.03.2022

Ako efektívne a prirodzene spomaliť starnutie? V tomto článku si rozoberieme základné kroky k prevencii starnutia a udržania nízkeho biologického veku buniek, orgánov a tkanív. 

Vďaka týmto krokom budete vyzerať mlado, cítiť sa mlado, skutočne sa stanete mladšími a zabránite predčasnému starnutiu vášho tela. Pre najlepší výsledok odporúčam tieto kroky dodržiavať dlhodobo. Dosiahnete nie len mladosť tváre, ale i celého zvyšku vášho tela.

Zníženie príjmu cukru

Faktor, spôsobujúci najrýchlejšiu akceleráciu starnutia a zhoršenie celkového zdravia, je nadmerný príjem cukru (najmä jednoduchých sacharidov) a nadmerný príjem kalórií. Vysoká hladina krvného cukru sa spája s rýchlejším starnutím organizmu a rozvojom ochorení. Dôležité je udržiavať si krvný cukor dlhodobo v nízkych hladinách a zabraňovať jeho nárazovému zvyšovaniu, ktoré spôsobuje nadmerné vylučovanie hormónu inzulínu.

Zdravá organická strava

Akonáhle odstránite z vašej stravy nadmerný cukor, ďalším krokom by mala byť úprava stravy. Strava -  to, čo pravidelne dávame do nášho tela, je najdôležitejším faktorom vplývajúcim na naše zdravie. Nezdravá strava spôsobuje rozvoj ochorení a celkové urýchlenie starnutia tela. Dbajte preto na kvalitnú a plnohodnotnú stravu, obsahujúcu hodnotné makroživiny, vitamíny a minerály. Najlepšie dlhodobé výsledky dosiahnete konzumáciou organickej potravy.

Prečo je v prevencii starnutia, prevencii rozvoja ochorení a udržaní zdravia dôležitá organická strava sa dočítate v článku:  Sú organické potraviny zdravšie?

Intermittent fasting

Veľmi dôležitým článkom prevencie starnutia organizmu a udržania dlhodobého zdravia tela a mysle je intermittent fasting alebo prechodné hladovanie. Významný benefit dosiahnete aj celkovým znížením príjmu kalórií. Telo vďaka poklesu kalórii a prechodnej reštrikcii príjmu potravy aktivuje regeneračné procesy a odstráni z tela škodlivé látky a bunky, ktoré potenciujú akceleráciu biologického veku buniek a tkanív a rozvoj ochorení spojených so starnutím tela.



Aeróbne cvičenie

Pre zdravie tela a na prevenciu starnutia je veľmi prospešný pohyb. Dôležité je najmä aeróbne cvičenie (beh, bicyklovanie, skákanie na švihadle), kedy sa zrýchli váš tep a rovnako sa zrýchli a prehĺbi váš dych. Na efektívnu prevenciu starnutia stačí už 10 minút aeróbnej aktivity 3 - 4 x do týždňa. Štúdiami sa preukázala ako jedna z najefektívnejších metód v prevencii starnutia.

Budovanie svalovej hmoty

Mimo aeróbneho cvičenia je potrebné pravidelné budovanie a udržiavanie svalovej hmoty. Dostatočné množstvo svalovej hmoty u mužov i žien sa spája s pomalším starnutím tela. Svalová hmota rovnako chráni kĺby a kosti pred artrózou a osteoporózou, ktorá je veľkým problémom staršej generácie, príčinou zhoršenej kvality života a chronickej bolesti.

Redukcia telesného tuku

Tuk je prozápalový (podporuje rozvoj a udržiavanie zápalu v tele). Prozápalové pôsobenie tuku má za následok udržiavanie obezity, urýchlené starnutie a rozvoj ochorení. Nadmerné množstvo telesného tuku sa spája s rýchlym starnutím organizmu, zhoršením metabolizmu, poklesom imunity, ovplyvnením epigenetických procesov a narušením funkcie buniek. 



Pravidelné vystavovanie sa chladu

Chlad má mnohé zdraviu prospešné benefity. V prevencii starnutia je účinná najmä kryoterapia a otužovanie. Pravidelné vystavovanie sa chladu podporuje imunitu a tvorbu hnedého tuku, ktorý má prospešné účinky pre zdravie. Hnedý tuk sa zvyčajne nachádza iba u novorodencov, no jeho produkciu je možné aktivovať aj v dospelosti pôsobením chladu.

Dostatočný spánok

Spánok je extrémne dôležitý pre zdravie, dlhovekosť a udržanie nízkeho biologického veku. Mali by ste si dopriať minimálne 8 hodín kvalitného spánku. Nedostatočný čas a nedostatočná kvalita spánku vedie k akcelerácii starnutia a k rozvoju telesných a psychických ochorení. Či bol váš spánok dostatočne dlhý a kvalitný zistíte podľa toho ako sa cítite po prebudení. 

Doplnky stravy

Na podporu dlhovekosti je vhodné i užívanie prírodných doplnkov stravy. Jedným z najvýznamnejších doplnkov stravy v prevencii starnutia je Resveratol. Účinná denná dávka Resveratrolu je 1000 mg. Vhodným prírodným doplnkom je aj quercetín. Quercetín pôsobí ako senolytikum (zabíja senescentné ''zombie like'' bunky, ktoré sú jednou z hlavných príčin starnutia a rozvoja ochorení).

Viac o Resveratrole sa dočítate v článku Je červené víno naozaj zdravé?