Prečo nepotrebujete jesť kolagén

11.10.2021

Kolagénové doplnky sú aktuálne horúcou témou. Každý influencer vás presviedča, že sú skvelé, potrebujete ich a mali by ste si ich kúpiť od firmy, ktorú propaguje. Naozaj je kolagénový prášok zázrak pre pleť, vlasy, nechty a kĺby a vy ho potrebujete pravidelne užívať?

V tomto článku si rozoberieme ako to s kolagénom naozaj je. Ako výsledok ušetríte vaše  cenné peniaze a odbremeníte váš tráviaci systém od zbytočných výživových doplnkov.



Kolagén je bielkovina

Čo je to vlastne kolagén? Kolagén je vo vode nerozpustná bielkovina, ktorá je základnou stavebnou hmotou podporných tkanív. Bielkoviny sa skladajú z aminokyselín (najmenšia stavebná jednotka bielkoviny), tieto aminokyseliny spájajú a vytvárajú peptidy (spojenie viacerých aminokyselín) a spoločne tvoria finálnu plnohodnotnú bielkovinu.

Kolagén tvorí niekoľko aminokyselín, ktoré vytvárajú jednotlivé peptidy. Existuje väčšie množstvo kolagénov, no základ kolagénu tvoria obvykle aminokyseliny Prolín a Glycín. 

Význam kolagénu pre telo

Kolagén tvorí až 25 - 30 % všetkých bielkovín v tele a je zložkou medzibunkovej hmoty v podobe kolagénových vláken. Je dôležitý pri vytváraní štrukturálneho skeletu pre bunky, tkanivá a orgány. Keby nebolo kolagénu, naše telo by sa doslova rozpadlo. 

Kolagén tvorí až 75 % kože a jeho nedostatok viditeľne ovplyvňuje jej vzhľad. Koži dodáva pevnosť, odolnosť a je zodpovedný za jej hladký, mladistvý a zdravý vzhľad. V prípade nedostatku kolagénu dochádza k starnutiu pleti, ochabovaniu kože a rozvoju vrások. 

Kolagén je rovnako dôležitý pre zdravie kĺbov a je nevyhnutný na zachovanie ich funkčnosti.

Typy kolagénov

Poznáme 27 typov kolagénov, ktoré sa nachádzajú v rôznych živočíšnych tkanivách. Pre ľudské telo sú najdôležitejšie prvé tri typy.

Typ I.: tvorí najväčšiu časť kolagénu v ľudskom tele, až 90%. Pozostáva z hustých vláken, ktoré tvoria štruktúru kože, kostí, šliach, vláknitej chrupavky, spojivových vláken a zubov.
Typ II.: Tvoria ho voľnejšie vlákna, nachádzajúce sa v elastickej chrupavke, ktorá má za úlohu tlmiť nárazy v kĺboch.
Typ III.: Tvorí štruktúru svalov, orgánov a tepien, nachádza sa v rýchlo rastúcich tkanivách. Tento typ sa nachádza hlavne u mladých ľudí a neskôr ho postupne nahrádza kolagén typu I.

Ďalej možno zmieniť kolagény typu IV. a V., ktoré sa nachádzajú v rôznych membránach, na povrchoch buniek, vo vlasoch a placente. 



Čo sa stane s kolagénom v tele?

Aký je osud kolagénového prášku, ktorý si dáte do vody a vypijete? Dostane sa tam, kam chcete a urobí to, čo od neho očakávate? Prijatý kolagén sa dostane do tráviaceho systému, kde ho tráviace enzýmy rozložia na drobné časti - aminokyseliny. Iba touto formou dokáže telo kolagén vstrebať, keďže celá bielkovina cez stenu tráviaceho systému neprejde.

Čo to pre nás v praxi znamená? Do tela sa dostanete kolagén, no už v tráviacom systéme tento kolagén prestáva byť kolagénom a stane sa aminokyselinami. Týmto spôsobom do nášho tela nedodávame kolagén, ale aminokyseliny Prolín a Glycín.

Do tela sa teda dostanú aminokyseliny a tie telo využije tak, ako uzná za vhodné. Použije ich na tvorbu bunkových štruktúr, pre imunitný systém alebo čokoľvek, čo práve potrebuje. 

Bielkovina ako bielkovina

Rovnaký efekt dosiahnete, ak budete mať kvalitnú stravu s denným dostatočným príjmom bielkovín (1,2 - 1,5 g bielkovín na kilogram hmotnosti tela). Každá bielkovina sa v tele rozloží na aminokyseliny, ktoré vaše telo môže využiť na tvorbu kolagénu v cieľových tkanivách (koža, kĺby). Prolín a Glycín sú bežné aminokyseliny a nachádzajú sa v klasickej kvalitnej strave 

Telo sa samo rozhodne, čo urobí

V tomto prípade, za cieľom budovania nášho vlastného kolagénu v tele,  je do veľkej miery jedno, z akého zdroja v strave tieto bielkoviny prijmeme. Naše telo všetky prijaté bielkoviny rozloží na aminokyseliny a samo sa rozhodne, čo s nimi urobí. Môže ich použiť na výrobu kolagénu alebo sa rozhodnete, že ju ich využije na budovanie svalov, buniek, pre imunitný systém alebo na tvorbu dôležitých molekúl, nevyhnutných pre zdravie nášho tela.

Zdravá a kvalitná strava, bohatá na bielkoviny, je omnoho lepší a prirodzenejší zdroj aminokyselín, potrebných na budovanie kolagénu. Synteticky pripravený prášok sa nikdy nevyrovná zdravej, kvalitnej a plnohodnotnej strave a nezaťažuje váš tráviaci systém.



Zdravý podcast - 36. Prečo nepotrebujete jesť kolagén