Dôležitosť vitamínu D pre zdravie

22.02.2021

Vedeli ste, že vitamin D vaše telo najčastejšie postráda? Zo všetkých vitamínov je to práve vitamín D, ktorý nášmu telu chýba najčastejšie. Jeho deficitom trpí viac ako 50 % populácie a najčastejšie sa s ním stretávame v jesenných a zimných mesiacoch.

Vitamín D je jedným z mála vitamínov, ktoré si naše telo dokáže samo vytvárať. Tvorí sa prirodzene v koži pôsobením UV žiarenia, ktoré získavame zo slnka. Ak ale na slnku netrávime dostatok času, trpíme jeho nedostatkom, čo môže mať negatívny dopad na naše celkové zdravie. Vitamín D ovplyvňuje našu náladu i potencionálny vznik ochorení.



Dôležitosť vitamínu D

Vitamín D je dôležitý pre zdravie zubov a kostí, zlepšuje náladu, zvyšuje imunitu a chráni nás pred vznikom ochorení. Najvýznamnejší je azda jeho silný protirakovinový účinok.

V prípade, že vitamínu D nemáme dostatok, sme mrzutí, náchylní na vznik depresie, osteoporózy i akútnych a chronických ochorení. Ľahšie u nás vznikne prechladnutie či chrípka, alergie, autoimunitné ochorenia a v neposlednom rade tiež obávaná rakovina.

Čo robiť?

Ako si zabezpečiť dostatočný príjem vitamínu D? Dôležité je pravidelne sa vystavovať slnečnému žiareniu a dbať na to, aby bola odkytá čo najväčšia plocha kože. Ak je to možné, doprajte si pobyt na slnku každý deň. Na jeseň a v zimných mesiacoch je vhodné vydať sa za slnkom do zahraničia, prípadne si vitamín D doplniť v strave.

Vitamín D nájdeme v losose, vaječných žĺtkoch, mlieku, jogurtoch, ovsených vločkách alebo tofu. V prípade podozrenia na veľký deficit, je vhodné užívať ho vo forme doplnkov stravy.

Zásoba vitamínu D

Vitamín D patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. Vďaka tomu si telo malé množstvo vitamínu D dokáže ukladať, na rozdiel od vitamínov rozpustných vo vode, ktorých nadbytok telo jednoducho vyplaví. Zásoba vitamínu D získaná v lete vám vydrží do októbra.