Ako na dobré trávenie

29.11.2021

Trávenie je téma, pri ktorej sa červenáme a radšej sa rozprávaniu o nej vyhýbame. Tráviaci systém je dôležitou súčasťou ľudského tela, no rozhovorov o ňom nie je veľa. Ak nám ale nefunguje trávenie, pociťujeme veľký diskomfort. Najčastejšie ťažkosti, ktoré sa spájajú s nesprávne fungujúcim trávením sú nafukovanie, zápcha a hnačka.

Tráviacim ťažkostiam ako pálenie záhy, nafukovanie, bolesť žalúdka, pocit ťažoby, hnačka alebo zápcha by sme mali venovať pozornosť. Nie je dobré ich ignorovať, pretože časom môžu prerásť do niečoho vážnejšieho. Často sa stáva, že pokiaľ človeka trápi napríklad nafukovanie, jednoducho si naň zvykne a dokonca nadobudne pocit, že je to v poriadku.

Zmena životného štýlu

Zmenou stravovania a jeho správnym nastavením môžeme pozitívne ovplyvniť nielen to ako sa cítime, ale aj stav nášho trávenia. Jedlo je silným nástrojom, ktorý ovplyvňuje naše zdravie, imunitu a vitalitu. Keď si uvedomíme, že väčšina z nás jedáva minimálne 3x denne, tak 3x denne máme možnosť ovplyvniť naše zdravie - na fyzickej aj emocionálnej úrovni.



Trávenie sa začína v ústach

Príjem potravy zabezpečuje ústna dutina. V ústach prebiehajú mechanické reflexy ako žuvanie a prehĺtanie. V celom tomto procese sú dôležité sliny, ktoré navlhčujú a zmäkčujú potravu a tým uľahčujú žuvanie. Sliny obsahujú enzým, ktorý začína trávenie škrobov. Správne fungujúce trávenie je jeden z najdôležitejších procesov v našom tele. Pomôžeme mu aj tým, že budeme jesť v pokoji, na jedlo sa sústredíme a viackrát ho požujeme. Odložme mobil, vypnime TV, nečítajme noviny. Venujme jedlu našu plnú pozornosť.

Čo našim črevám škodí

Určite ste už počuli o zakázaných potravinách, ktorým by sme sa mali vyhýbať, pretože môžu prispievať k rôznym zdravotným problémom. Nie je veľmi vhodné označovať určité potraviny ako zakázané, pretože si tým jedlo automaticky spájame s negatívnym pocitom. Vnímajme ich skôr ako nevhodné potraviny, ktoré by sme mali jesť v čo najmenšom množstve. Avšak potraviny, ktoré prispievajú k zhoršenému tráveniu by sme nemali konzumovať vôbec alebo minimálne. Ktoré potraviny sem patria? Ide hlavne o kupované omáčky, dresingy, hotové pudingy, zmrzliny, paštéty, hotové jedlá, ochutené jogurty, sladkosti, ochutené cereálie, arómy, sladidlá, instantné polievky, sladené džúsy a jedlá z rýchleho občerstvenia.

Potravinový denník

Pri tráviacich ťažkostiach je veľmi nápomocný potravinový denník, do ktorého si zapisujeme všetky skonzumované jedlá, nápoje a pohybovú aktivitu. Zapisujeme si aj príznaky spojené s danou potravinou a veľmi zreteľne sa dá za nejaký čas vyhodnotiť, ktorá potravina nám robí najväčšie ťažkosti. Vo väčšine prípadov je nevyhnutné úplné odstránenie niektorých potravín zo stravy, aspoň na nejakú dobu. Je to zatiaľ jediný účinný spôsob prevencie a liečby.

Hlavne jednoducho

Tešiť sa pevnému zdraviu a dobrému tráveniu budeme vtedy, ak si zvolíme jednoduchosť a striedmosť vo výbere jedál. Najviac sa k tomu priblížime, ak do jedálnička zaradíme sezónne a lokálne potraviny. V oblasti, v ktorej človek žije, rastú prevažne také potraviny, ktoré v danom ročnom období potrebuje. To znamená, že výber zeleniny by sme z väčšej časti mohli podriadiť ročnému obdobiu. Rovnako netreba zabúdať na ľahké jedlá a kombinácie. 


Hosťovský článok

Autorka článku

Bc. Zdenka Havettová 

Lektorka a odborníčka na výživu



Zdenka Havettová založila projekt Ide o Tvoje zdravie, ktorý je zameraný na podporu zdravia bežne dostupnými potravinami. Okrem konzultačnej činnosti zameranej na poruchy trávenia, alergie a intolerancie, sa venuje aj problémom s hmotnosťou a organizovaniu workshopov.

www.ideotvojezdravie.sk