8 benefitov prerušovaného pôstu

14.11.2022

Intermittent fasting (po slovensky - prerušovaný pôst) je v súčasnosti jedným z najpopulárnejších svetových trendov v oblasti zdravia. Prerušovaný pôst má množstvo dôležitých zdravotných benefitov, o ktoré sa s vami podelím v tomto článku. 

Podľa definície je prerušovaný pôst spôsob stravovania, ktorý zahŕňa pravidelné, krátkodobé pôsty alebo obdobia minimálnej alebo žiadnej konzumácie jedla. Prerušovaný pôst je stravovací režim, pri ktorom cyklujete medzi obdobiami jedenia a pôstu. 



Tu je najbežnejší spôsob vykonávania prerušovaného pôstu: prvé jedlo začnete jesť o 12:00 a posledné jedlo zjete o 20:00. Každý deň sa postíte 16 hodín a jedenie obmedzíte na 8-hodinové okno. Toto je najobľúbenejšia forma prerušovaného pôstu, známa ako metóda 16/8.


8 zdravotných prínosov prerušovaného pôstu:

1. Zlepšuje metabolizmus cukrov

Prerušovaný pôst znižuje hladinu inzulínu a zvyšuje hladinu rastového hormónu, čo uľahčuje spaľovanie tukov. Okrem toho má pozitívny vplyv na zvrátenie inzulínovej rezistencie, ktorá je najčastejším dôvodom vzniku cukrovky 2. typu a ďalších metabolických ochorení.

2. Odstraňuje viscerálny tuk

Intermittent fasting vám pomôže odstrániť viscerálny tuk. Viscerálny tuk je škodlivý tuk, hromadiaci sa v brušnej dutine, spôsobujúci rozvoj mnohých ochorení. Krátkodobé hladovanie zvyšuje rýchlosť metabolizmu a pomáha vám spáliť viac kalórií. 

3. Znižuje oxidačný stres

Niekoľko štúdií dokázalo, že prerušovaný pôst zvyšuje odolnosť tela voči oxidačnému stresu. 

4. Znižuje zápal

Prerušovaný pôst je účinný pri znižovaní zápalu v tele. Znižuje zápal a zlepšuje chronické zápalové ochorenia bez ovplyvnenia reakcií imunitného systému na akútne infekcie.

5. Zlepšuje zdravie srdcovo-cievneho systému

Intermittent fasting je prospešný pre zdravie srdca a ciev. Znižuje triglyceridy (krvné tuky), LDL cholesterol ( ‘’zlý cholesterol’’ ) a znižuje krvný tlak. 


Zdravý podcast - 2. Prechodné hladovanie


6. Chráni pred rakovinou

Štúdie na zvieratách ukazujú, že prerušovaný pôst alebo diéty napodobňujúce prerušovaný pôst môžu pomôcť predchádzať rakovine.

7. Zlepšuje zdravie mozgu

Prerušovaný pôst dokázal na zvieracích modeloch oddialiť nástup a progresiu Alzheimerovej choroby a Parkinsonovej choroby. V štúdiách na zvieratách sa ukázalo, že prerušovaný pôst zvyšuje dlhovekosť, zlepšuje kognitívne funkcie a znižuje hromadenie plaku v mozgu.

8. Predlžuje život a znižuje biologický vek

Jednou z najzaujímavejších aplikácií prerušovaného pôstu je jeho schopnosť predĺžiť život a znížiť biologický vek. Oba tieto efekty prerušovaného pôstu sú dokázané viacerými štúdiami. Významný efekt na dlhovekosť má i celkové zníženie príjmu jedla a kalórií.

Zhrnutie:

Prerušovaný pôst vám pomôže žiť dlhší a zdravší život. Preukázateľne zlepšuje zdravie v mnohých zdravotných aspektoch a z dlhodobého hľadiska nepredstavuje žiadne riziká.